Heeft u een HR-vraagstuk?
Neem contact met mij op!
T: 06 - 151 194 00
E: info@verheijkeloopbaan.nl

Het nieuwe solliciteren in 2016.

index

Solliciteren is net als de mode ook aan trends onderhevig. Veranderingen in techniek en de arbeidsmarkt brengen ook verandering in de manier van solliciteren met zich mee. Verheijke Loopbaan heeft 5 trends voor je geselecteerd.

1. Aanbevelingen

Aanbevelingen kunnen in sommige bedrijven al wel voor 50 procent van alle aangenomen kandidaten zorgen. Het eigen netwerk van de organisatie komt dan ook steeds meer centraal te staan in werving en selectie. Niet zo gek, want aanbevelingen zorgen doorgaans voor een goede kwaliteit van kandidaten tegen relatief lage kosten en uiteindelijk ook lage verloopcijfers. Als werkzoekende is het dus heel belangrijk dat je opvalt en gevonden kan worden. Laat mensen dus weten dat je beschikbaar bent en kijk altijd of je via LinkedIn iemand kent bij de organisatie waar je solliciteert die jou kan aanbevelen.

2. Geautomatiseerde procedures
Vooral bij grote ondernemingen wordt de eerste fase van het sollicitatieproces geautomatiseerd. Als sollicitant vul je vaak al een uitgebreid webformulier en  wordt een eerste selectie gemaakt op basis van de ingevoerde gegevens. Matchen deze niet met de gestelde eisen van het bedrijf, dan word je automatisch afgewezen. Als kandidaat kun je dus twee dingen doen. Of niet solliciteren als je niet aan een van de eisen voldoet, of bluffen. Al wordt dat laatste niet altijd op prijs gesteld. Ook kun je de zoektermen uit de vacature in wit op je CV zetten. Dan haalt de zoekmachine je CV er toch uit.

Afbeelding1

3. Video
Online video’s zorgen al voor 64 procent van al het internetverkeer. En dat groeit nog steeds. Logisch, want als één beeld al meer zegt dan 1.000 woorden, wat zal een video dan doen? Zowel aan de kant van de organisatie als van de kandidaat zal het gebruik van video in het sollicitatieproces dus toenemen.
Randstad heeft sinds eind 2015 een handige app voor het maken van een persoonlijke video. Met een druk op de knop maak jij je unieke video op weg naar je droombaan! De app heet “Wie je bent”
Durf jij het aan?

4. Jezelf verkopen
Solliciteren is eigenlijk het verkopen van jezelf. Hiervoor moet je jezelf  onderscheiden van de menigte. Jij wilt immers de voorkeur krijgen boven de rest. Je ziet daarom ook steeds meer dat het CV een verkoopbrochure wordt. Toegesneden op de vacature waarvoor men solliciteert. Waarin zaken worden uitgelicht die voor die functie relevant zijn en waarin de persoon een belangrijke rol krijgt. Een nette opmaak is een vereiste en de hiervoor genoemde video-CV kan hierop een mooie aanvulling zijn.
LinkedIn gaat meer de rol van het traditionele CV invullen. Deze dient dus altijd compleet en synchroon te zijn met je CV.

5. Kort en bondig
Recruiters hebben het druk en krijgen eindeloos veel sollicitaties binnen. Ze hebben dus geen tijd voor lange verhalen of ongestructureerde CV’s.
Zorg dus altijd dat je motivatie en CV to-the-point en overzichtelijk zijn. Vertel wie je bent, wat je kunt en het allerbelangrijkste: wat je komt toevoegen!

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *